Metin Boynu
2 Mart 2022

Metin boynu resmi bir tıbbi tanı değildir, daha ziyade aşırı mobil cihaz kullanımının, mesajlaşmanın birincil neden olduğuna inanılan tekrarlayan bir stres yaralanması için kullanılan terimdir.

Metin boyun belirtileri genellikle aşağıdakilerden birini veya birkaçını içerir:

  • Boyunda, sırtta ve/veya omuzda ağrı. Bu ağrı belirli bir noktada yoğun bıçak saplanır gibi hissedilebilir veya boynun altından omuzlara uzanan daha geniş bir bölgeyi kaplayan yaygın bir ağrı olabilir.
  • Başın önde duruşu ve yuvarlak omuzlar. Boyun, göğüs ve üst sırttaki kasların boyu ve kuvveti, başın uzun süre önde durması nedeniyle dengesiz hale gelebilir.
  • Boynun normal eklem hareketinde azalma. Boynun, sırtın üst kısmı ve omuzların tamamında biraz gerginlik ve hareket kabiliyetinde azalma olabilir.
  • Baş ağrısı: Boyun tabanındaki kasların spazmı sebebiyle ağrı oluşur ve ağrı boyundan başa doğru ilerleyerek baş ağrısı oluşturur. Boynun duruşundan bağımsız olarak ekranlara aşırı miktarda bakmak da göz yorgunluğu ve baş ağrısı riskini artırabilir.

Ağrının nerede ve nasıl hissedildiği duruma göre değişebilir. Örneğin, telefon ekranına iki elini kullanarak bakan (elini kullanmadan teli masada veya kucakta kullanıyorsa) biri, boynunun her iki tarafında ve/veya sırtın üst kısmına eşit olarak dağılmış ağrısı olur. Tek elini kullanan birinin ise ağrısı tek taraflı olacaktır.

Metin Boyun Tedavisi

Metin boynunu tedavi etmek tipik olarak iki yönlü bir yaklaşımı içerir:

  • Boynun gücünü ve esnekliğini artırmak için egzersizler ve esnemeler
  • Akıllı telefonları ve diğer mobil cihazları kullanırken geliştirilmiş duruş alışkanlıkları

Metin Boyun Ağrısını Önlemek için Ayarlamalar

Siz de toplumun çoğunluğu gibi yaşıyorsanız, arkadaşlarınızla sosyalleşmekten önemli toplantılar ayarlamaya kadar her şeyi akıllı telefon veya diğer mobil cihazlarla hallediyorsunuz demektir. Ne yazık ki, bu aşırı kullanım sebebi ile boynunuz öne doğru gitme eğilimi gösterir. Bu kötü duruş ise çok kısa bir zaman içerisinde “metin boynu” olarak adlandırılan ağrılı bir duruma sebep olur.

Metin boynunuz varsa veya mobil cihazları kullandıktan sonra daha fazla boyun ağrısı yaşıyorsanız bunu tedavi etmek için size bazı ipuçları vermek istiyoruz.

Doğru Duruş Geliştirin

Başınız ortalama olarak 5,4 kg kadar olabilir. Omurganızın üstünde dengelenmiştir ve öne doğru eğildiği her kötü duruş başın ağırlığını artırır. Başınız sadece 15 derece öne eğildiğinde ağırlığın iki katından fazla artıp 14 kiloya çıktığını biliyor musunuz? Daha da kötüsü, çenesi boynuna yakın bir şekilde mesajlaşan biri başını 60 derece öne eğiyor, bu da başın ağırlığını yaklaşık 25 kiloya çıkarıyor!

Bunu akılda tutarak, gün boyunca omurganızı doğru postürde tutmaya çalışın. Kulaklarınız omuz başlarıyla aynı hizada olacak şekilde başınız nötral pozisyonda olsun. Örneğin, boynunuzdaki stresi en aza indirmek için telefonunuzu, tabletinizi biraz daha yukarıda, göz hizanıza yakın tutun. Bir masa işiniz varsa, otururken mutlaka ayaklarınız yerde düz olsun ve sandalyeniz sırtınızın dik durmasına yardımcı olsun. Çok fazla yukarı veya aşağı bakmaktan kaçınmak için monitörünüzü göz hizasında konumlandırın.

Aralar vermek

Omurgamız hareket etmek için yaratılmıştır. Bu sebeple hangi pozisyonda çalışıyorsak o pozisyona 30 ila 45 dakikada bir ara vermek gerekir. “Text Neck” olmamak için telefonlara, tabletlere ve bilgisayarlara bakmaya sık sık ara vermek gerekir. Telefonda çok konuşmayı gerektiren bir işiniz varsa, kulaklık alarak boynunuzda oluşan stresi azaltın.

Kaslarınızın Esnekliğini ve Gücünü Arttırın

Günlük olarak hatta gün içerisinde sık sık bazı boyun egzersizlerini yapmak boyun ağrısını tedavi etmenin yanı sıra ağrının tekrarlama riskini de azaltır. Boyun kaslarınız yeterince güçlü ve esnek olduğunda, duruşunuzu fazla emek harcamadan daha iyi koruyabilirsiniz. Ayrıca kasların ağrılı kas spazmı geçirme olasılıkları düşer.

Göğsünüzdeki, omuzlarınızdaki ve sırtınızdaki kasların duruşta da önemli roller oynadığını unutmayın. Örneğin, metin boyunlu insanlar çok fazla kambur pozisyonunda kaldıkları için kısa ve güçsüz göğüs kaslarına ve antagonistinde de uzun ve zayıf sırt kaslarına sahiptirler. Benzer şekilde omuz kuşağı, kol, sırt ve göğüs kaslarının hepsi birbirleriyle bağlantılı çalışırlar. Bu nedenle tüm kasları güçlü ve esnek tutmak çok iyi bir fikirdir.

Teknolojiyi Lehinize Çevirin

Telefonunuzu tutarken telefon açısını algılayabilen telefon uygulamaları mevcuttur. Uygulama kötü bir açı algıladığında, telefonu daha yüksekte tutmanız konusunda sizi uyarır.

Mola verin demiştik ya size, gün boyunca molaları hatırlatmak için telefonunuzda hatırlatıcıları ayarlayın. Günlük adım sayısını ve fiziksel aktivite seviyenizi izlemek için bir adımsayar kullanmak sayılabilir; daha aktif olmak ve ekrana bakmak için daha az zaman harcamak iyi bir şeydir.

Boyun ağrısına ek olarak kol ağrısı, karıncalanma veya güçsüzlük varsa, bu sinir sıkışması belirtisi olabilir ve bir doktor tarafından kontrol edilmelidir.